

”Nomen est omen –nimi on enne”. Kun firma aloittaa toimintansa (tai tuote/palvelu elinkaarensa), tärkeää on hyvän nimen valinta. Seuraavat seitsemän kriteeriä tulisi täyttää:
- Valitulle nimelle täytyy olla varattavissa domainnimi. Mielellään myös muita rinnakkaisia domainnimiä tärkeimmillä päätteillä. Järkevää on varata myös lähellä olevia nimiä, sellaisia joiksi valitun nimen helposti sekoittaa.
- Nimen täytyy olla yksiselitteisesti lausuttavissa sillä kielellä, jolla operoidaan ja joka on yrityksessä ja sen yhteyksissä käytetty puhekieli. Suomenkielisen puheen keskellä hienosti lausutun vierasperäisen nimen kirjoitusasu jää usein tajuamatta, koska se hyppää yhtäkkiä konteksista. Kuulija ei useinkaan kehtaa pyytää toistelemaan tai tavaamaan nimeä, ettei kuulostaisi tyhmältä.
- Nimi saisi tuoda assosiaation toimintaan, jota firma tosiasiassa tekee.
- Mieti, mitä nimellä haet. Haluatko sen kuulostavan sellaiselta, joka on ”aina ollut” ? Vai haluatko korostaa uutuutta ja siksi lanseerata tuoreen oloisen nimen.
- Testaa nimeä sanomalla Ville Virtanen Xxx Oy:stä, hyvää huomenta. Jos Xxx-nimi vaatii toistoa ja selittämistä, ennen kuin sen mieltää oikein, nimi ei ole hyvä. Esimerkiksi Jerseymakers on jämäkkä nimi, mutta lausuttuna kesken suomenkielisen lauseen “dsöösimeiköös” tuo mieleen lähinnä kastikelajin.
- Ole varovainen muotinimien kanssa ( Altia, Eon, Elenia, Enegia jne). Ne tuntuvat ensin kivoilta, mutta pian yhtä koomisilta kuin eilisen muoti. Jos nimestä voi päätellä, milloin teidät on perustettu, teidät saatetaan luokitella jonkun ajan “aallon” tuotteeksi.
- Luovu omista päähänpinttymistäsi nimen suhteen, jos se on ristiriidassa ylläolevien kanssa. Eihän nimen tarvitse olla sinun mielestäsi mukava, vaan asiakkaiden mielestä, heiltähän rahakin tulee.
Jos et saa nimesi mukaista domainnimeä, olet hienoisissa ongelmissa. Ehkä onkin parempi lukita aivan aluksi vapaana olevia sopivia domainnimiä. Jos et ole paaluttanut nimesi ympäristöäkin omilla domaineilla ja nimen kirjoitusasuilla, kilpailijat voivat tehdä sinulle kiusaa. Tässä asiassa säästäminen voi tuottaa myöhemmin harmia.
Pitkien tai hankalasti lausuttavien nimien toistelu ja tavaaminen puhelimessa hajoittaa myyntipuheen, vie aikaa ja hermoja.
Otetaanpa esimerkkinimeksi Powerware. Sen kirjoitusasu on useimmille aika selvä kun se lausutaan suomalaisittain, mutta usea koettaa lausua sen ”pauoveö”… Aika koomiseksi menee kun keskus sanoo ”Pauoveö, hyvää päivää.”
Esimerkkinimi Concrete Urakointi Oy – se on konkretiaa, ei jää epäselväksi mitä tehdään. Se kirjoitetaan ja lausutaan lähes yhteneväisesti ja sen yhteydessä voi selventää “concrete -niinkuin betoni!” jolloin sen kirjoitusasun tajuaa englannin alkeet hallitseva.
Sensijaan Hilti… tämä vahva brandi menestyy mutta suomeksi se kuulostaa kapalovauvan ruualta… ja entäs Kumho-renkaat…. liekö niissä kuhmuja? Juha Kankkusen nimenkin kaksoismerkitys unohtui ajan mittaan, mutta ensikuulemalta kankkunen on taakka… miksi tuhlata ruutia huonon nimen assosiaation muuttamiseen väkisin, jos voi heti aluksi ottaa etumatkaa muihin, oikein valitulla nimellä?
Nokia –brandin yksi salainen menestystekijä oli sen kuulostaminen uskottavalta puhelinnimeltä ja se toi assosiation japanin kieleen. Se miellettiin japanilaiseksi tuotteeksi, mikä oli silloin etu. Helppo, sopiva nimi teki osaltaan Nokiasta maailmanbrandin.
Irwin Goodman- brandin hiiva saattoi olla Vexi Salmen spontaani nimikekkaus Irwing Berlinistä. Nenään honottava irvaileva laulutyyli keksittiin samassa hetkessä – yleisö ihastui ja vihastui, tuo mieshän irvii, tämähän on uutta ja erilaista.
Topi Kärki sanoi aikanaan jostakin tulevan hitti-iskelmän sävelkulun tai sanoituksen yksityiskohdasta: – “Siinä se on, tuon sanaparin tai tahdin ansiosta tästä tulee hitti!”
Niin usein kävikin. Mainonnassa ja brandin rakentamisessa kaivataan samaa näkemyksellisyyttä.