

Sain aikanaan olla vuosia mukana tekemässä Instrumentariumin mainontaa. Toimiala oli erittäin kilpailtu ja meillä suunnittelutiimissä oli ambitio korkealla.
Ehdottelimme hauskoja tv-mainoksia, joissa oli tilaa oivalluksille. Esim. syksyllä hirvenmetsästysaikaan olisi mainos ilmaisesta näöntarkastuksesta, metsässä E-tauluja, joista hirvi ja metsästäjät tihrustavat yhdessä minne päin Een sakarat milloinkin sojottavat. Taustalla soi Reijo Tanin laulu ”Hirvi vai Eee”. Pyssyt paukkuu ja meno on kovaa, huumoria ja hauskuutta löytyy.
Hauskoja mainoksia, ja väliin tyylikkäitäkin. Kerran sitten Instrun markkinointijohtaja Raimo Tikkanen näytti minulle myyntitilastoja opetusmielessä: -Katsos Matti, tämän verran myimme nyt kun mainostimme tyylikkäästi tai hauskasti. – Juu, aika vähän. -Ja tämän verran myimme, kun mainostettiin yksiselitteisesti ”toinen linssi puoleen hintaan”. –
Juu, selvästi enemmän. -Mietipä Matti sitä!
Hoksasin että ei mainontaa aina kannata tehdä oman maun tyydyttämiseksi. Ei asiakas ole juntti, vaikka häneen purisi parhaiten juntihtava mainonta. Kun mainonnalla on tarkoitus saada aikaan kauppaa, se on tehtävä kaupallisuuden ehdoilla. Se ei tarkoita rumuutta tai tyylittömyyttä, vaan viestin selkeää kertomista. Joskus myös myönteistä erottautumista.
”Reason why” , toimintaan ohjaava elementti on hiottava hyvin toimivaksi. Yksittäinen kampanja voi onnistua hyvinkin poikkeuksellisella teemalla ja visuaalisuudella, mutta pitkäjänteisen brandin kannalta poukkoilu on tuhoisaa.
Instrun nykyisistä kampanjoista monet ovat hauskoja ja jäävät mieleen, varmasti toimivatkin. Keskeinen aines on kuitenkin aina kampanjoissa kunnollinen kaupallinen houkku, joka tuo myyjäkunnalle tunteen, että nyt meillä on välineet ja argumentit menestyä myyntityössämme. Hyvän kampanjan tärkein kohderyhmä onkin usein oma myyjäkunta, heidän into ja motivaatio on se, mikä kaupan tuo, mainonta vain tukee.